HRYCHEATYTRAINERYNÁVODYPREKLADYCD OBALYWALLPAPERYSCREENSHOTYDOWNLOAD

OSTATNÉ
KALENDÁR
FÓRUM
FIRMY
TOP 10

KÚP SI HRU
UŽÍVATEĽ
Prihlásiť
Registrácia


Užívatelia
Hry v obchode
Zlacnené hry

ABCgames
Kontakt, RSS, Spolupráca
ŠTATISTIKY
Hry:
Cheaty:
Trainery:
Návody:
Preklady:
CD obaly:
Wallpapery:
Screenshoty:
Download:
21157
5455
5063
1438
1600
7336
6030
12903
1687

Online 46021 užívateľov

Návody > Soldiers of Anarchy


Zobrazení:21105
Autor návodu:Peter Taliga

Soldiers of Anarchy je neprávom zabudnutá hra so skvelou hrateľnosťou a dobrým príbehom, ktorú ale trochu zráža zlá optimalizácia a nedotiahnutosť niektorých prvkov. Priaznivci vojenskej techniky zo 60. - 90. rokov minulého storočia či nadšení hráči taktickejšie orientovaných stratégií, kde neposielate do boja nekonečné šíky, ale musíte si dobre strážiť každého jedného vojaka či bojovú techniku, si ale určite prídu na svoje.
Chcel som najprv túto hru spracovať ako sprievodcu všetkými druhmi zbraní, munície a techniky v hre, čo je ale zbytočné, pretože detailný popis aj s obrázkami je v hre samotnej (keď sa nachádzate v bunkri) a tí čo majú originálku ho nájdu pekne rozpísaný aj v manuály. Nehovoriac o tom, že ku niektorým veciam som sa pri hraní nedostal a to som skúmal ozaj každú mapu dopodrobna. Zameral som sa preto skôr na vypichnutie toho najlepšieho a najúčinnejšieho z každého druhu spolu s fintami, ktoré mne pomohli dohrať túto ťažkú hru.



A. Pár tipov na úvod

1. Nenastavujte si pokročilejšiu kvalitu grafiky hry cez nastavenia v Štart menu Windows, je to tam dosť komplikované a nedostatočne vysvetlené čo vlastne nastavujete. A výsledkom môže aj tak byť to, že pri vyvýšenom teréne vám budú miznúť vojaci a podobne. Priamo v hre sa dajú nastaviť 4 stupne kvality grafiky, z ktorých vám určite jeden sadne.

2. Klávesom F2 si hocikedy vyvoláte cieľ misie.

3. Nespoliehajte sa len na Quicksave, hra je dosť nestabilná. Kampaň má síce len 9 misií, ale každú hráte prinajlepšom pol dňa, takže pokazený save a následný reštart misie dosť vytočí. Občas (pri dôležitom víťazstve alebo dobití nejakého úseku) si hru uložte aj štandardne. Optimálne sú aspoň 3 savy, z ktorých vždy najstarší prepisujte. Pred bojom je zas dobre spraviť si Quicksave, pretože na prvýkrát sa vám akcia nepodarí skoro nikdy a často budete loadovať.

4. Hra má dosť špecifické ovládanie - odporúčam prejsť Tutorial, aby ste pochopili hlavne kontextové menu pravého tlačidla.

5. Dajte si tú námahu a pozorne si točte kamerou pri každej budove či ruine, dosť často bývajú debny s užitočným materiálom nenápadne zamaskované práve tam kde by ste ich nečakali. Takisto aj misie nehrajte len podľa rozkazu, ale popozerajte sa lepšie po okolí. Občas natrafíte na nestrážené autíčko v pustine či vedľajšiu úlohu.

6. Ešte raz opakujem - nenechajte si zbytočne zomrieť žiadneho vojaka alebo rozstrieľať stroj, v ďalšej misii by vás to mohlo veľmi mrzieť!!!

7. Pozbierajte všetko po padnutých vojakoch či strojoch, pri obchodovaní v bunkri sa vám tie kvantá „zbytočných“ zásobníkov ešte zídu. Ak už máte plné inventáre aj autá, jednoducho si na nejakom mieste napr. v strede mapy povykladajte všetko čo momentálne nepotrebujete na zem (samozrejme nie na jednu kopu - pekne si poukladajte každý druh zvlášť). Takéto zásobárne si na veľkých mapách kľudne spravte 2-3. Po dokončení misie ju ešte neukončujte, ale vráťte sa tam po čo najviac materiálu až potom to dajte ukončiť. Začnite zbraňami a až posledné berte náboje.

8. Premiestňovať zbrane či iný materiál sa dá jednak medzi vojakmi navzájom a jednak si môžete veci odkladať do transportných vozidiel alebo Humvee (majú zelené sloty). Ale ak máte k dispozícii veľa 7,62 mm nábojov do guľometu, kľudne ich počas misie môžete priložiť aj do bojových vozidiel (dajú sa nabíjať len v bunkri - majú oranžové sloty), ktoré majú rovnaký typ guľometu (napr. tanky). To sa týka aj 40 mm granátov Plamja a tanku M1A1 Abrams.
A to nie je všetko - muníciu si môžete premiestňovať aj medzi bojovými vozidlami navzájom (dokonca aj medzi rozdielnymi typmi strojov), samozrejme musia obe tento druh munície používať, 125 mm náboj z tanku určite nenarvete do Shilky. Stačí do oboch posadiť vojaka, postaviť ich vedľa seba a pretiahnuť muníciu z jedného vozítka na druhé. Ak vám napríklad po nepriateľoch zostal poničený tank, s ktorým už veľa nenabojujete ale je v ňom plno nábojov, viete čo robiť.

9. Pri obchodovaní v bunkri komentuje obchodník vašu ponuku 4 spôsobmi. „Na to zapomeň“ znamená, že s obchodom nesúhlasí. „Dobrá dohodneme se“ či dokonca „Výborně“ znamenajú, že súhlasí, ale obchod je pre vás nevýhodný a mali by ste niečo zo svojej ponuky odobrať. „Výborně“ znamená, že ste prestrelili veľmi a odoberte toho dosť, pri „Dobrá dohodneme se“ už je to lepšie, ale stále nevýhodné.
Najvýhodnejšie pre vás je, keď povie „Jestli opravdu chceš“, preto prihadzujte a odoberajte veci tak, aby ste dosiahli práve túto vetu.

10. Pred koncom 7. misie (tej zasneženej) sa musíte rozhodnúť, či sa pridáte ku CND alebo mníchov postrieľate a zostanete s NOAH. Tento save si dobre odložte, po prejdení prvej alternatívy si môžete zahrať 8. a 9. misiu ešte raz za opačnú stranu, samozrejme misie budú úplne iné. Odporúčam sa najprv pridať k CND (táto varianta má potom až dva možné konce!) a až na druhýkrát zostaňte s NOAH, v opačnom prípade budete z konca dosť sklamaní.
Mimochodom, v tejto misii máte predtým za úlohu umiestniť na helikoptéru sledovacie zariadenie. To urobte len pretiahnutím tej vecičky z inventára na helikoptéru, nenasadajte do nej, lebo vybuchnete. Ak to ale nespravíte, nič sa nedeje. Všetko postrieľajte a pokračujete automaticky na strane NOAH.
A ešte jeden tip k 7. misii - hneď na začiatku sa vrtuľníkom vyberte ku kláštoru, vo vnútri sa dajú vypnúť vybračné míny!!!



B. Technika, zbrane, munícia, doplnky

1. Technika

V hre sa môžete stretnúť s troma typmi techniky: bojovou (bojové vozidlá či vrtuľníky majú oranžové sloty pre muníciu, ktoré sa dajú nabíjať len v bunkri, v priebehu hry sa to dá len obmedzene a za určitých okolností - viď bod 8 predchádzajúcich tipov), transportnou (vozidlá sú určené len na transport vojakov alebo hocakého materiálu, majú zelené sloty) a hybrid medzi nimi tvorí vozidlo Humvee, ktoré je transportné, ale dá sa na neho namontovať aj zbraň, pričom mu ale stále zostávajú zelené sloty, takže si doňho môžete ľubovoľne nakladať matroš v priebehu misie.
TIP: Do transportných strojov stačí jeden vojak na šoférovanie, do bojových minimálne dvaja (šofér + strelec). Do tankov sú ideálni traja (šofér + strelec dela + strelec guľometu) ak očakávate kombinovaný protiútok pechoty aj techniky, inak to zvládnu tiež len dvaja.

a) Ťažké tanky
V hre sa stretnete s troma typmi ťažkých tankov: T-80, M1A1 Abrams a T-55, z čoho ale prvé dva získate až ku koncu hry, takže väčšinu prebojujete s T-55-kami čo ale vôbec nie je problém. Všetky tri majú delo kalibru 125 mm a guľomet či dva kalibru 7,62 mm na pechotu a k tomu metač dymovníc. T-80 má ešte navyše plameňomet a Abrams zasa granátomet Plamja, ale obe z týchto nič moc účinných zbraní vám v pomalých tankoch budú úplne na nič. Takisto aj metač dymovnice je tam len preto, lebo tam byť má, jeho využitie je nulové. Z tankov využijete prevažne delo a občas na dotieravú pechotu aj guľomet a na to vám stačí aj T-55, ktorý je zároveň menší ako ostatné dva a tým pádom šikovnejší.

b) Obrnené vozidlá / Protivzdušné tanky
Sem jednak patrí „polotank“ ICV BMP, ktorý by sa na prvý pohľad mohol javiť ako univerzálne bojové vozidlo so svojou rôznorodou paletou ťažkého arzenálu, lenže pri akcii skoro zistíte, že aj keď má veľa druhov zbraní, ich účinok je vlastne polovičný. Jeho primárnou zbraňou je kanón, ale ten má oproti ťažkým tankom so 125 mm kanónom „len“ 73 mm, čo je skoro o polovicu menší kaliber. Protitankový raketomet pre navádzané rakety AT-2 už je o niečo lepší, lenže tieto rakety nemajú až takú úžasnú prieraznosť ako novšie AT-6 (na elimináciu ťažkého tanku ich miniete 3 až 4) a mimo to omnoho viac pristanú pohyblivejšiemu vrtuľníku ako síce celkom dobre pancierovanému ale omnoho nešikovnejšiemu pozemnému ICV BMP. S ním sa pripravte na to, že pri priamej konfrontácii s ťažkým tankom určite minimálne jednu ranu z jeho silného dela vždy schytáte. Preto voľte radšej istotu v podobe T-55 a Mi-24 Hind ovešaného raketami, než tento nedotiahnutý miš-maš.
A ešte sú v tejto kategórii tri podobné vozítka so silnými guľometmi kalibru 14,5 mm ideálne na pechotu a nepancierované Humvee. Jednoznačne najhorší je APC BTR, ktorý je nešikovný a má aj pomalý guľomet, ale zase ho v hre pomerne skoro získate. Neskoršiu voľbu medzi rýchlym jedným rotačným guľometom na AD M163 (v tlačenom manuály označovaný ako Vulcan) a štyrmi klasickými guľometmi na AD Shilka nechám na vás, mne na pechotu perfektne vyhovoval práve AD M163 (získate ho o dosť skôr ako Shilku), ktorý je zároveň z týchto troch vozidiel najmenší a teda podobne ako s T-55, najlepšie sa s ním v teréne manévruje.
Ináč, primárne sú M163 a Shilka určené na vzdušné ciele, ale tie vás zasypú raketami skôr ako sa nazdáte a preto na ne treba iné finty, no a pri šikovnom hraní sa vlastne so vzdušným útokom ani nemusíte stretnúť. Preto si ich radšej nechajte na pechotu a nepancierované vozy, tam sú stopercentne účinné.

c) Delá / Raketomety
V zlomovej 7. misii sa pri prepade predsunutej hliadky dostanete ku raketometu BM-21 a odvtedy ho už z rúk nepustíte. Špičkovo presná a účinná zbraň strieľa kaťuše kalibru 122 mm a zničí všetko čo jej zničiť dáte. Kaťuše majú dolet 30 km, takže ho môžete kľudne nechať zaparkovaný na kraji mapy a vybaviť odtiaľ všetky nepohodlné obrnené vozidlá, zhluky nepriateľov či padlých rytierov, ku ktorým by sa inak dalo dostať bez ujmy len veľmi ťažko. V takom prípade ale musíte mať blízko cieľa nejakú prieskumnú jednotku (najlepšie s ďalekohľadom), aby bol viditeľný.
Len pozor na ostatné nepriateľské jednotky ktoré sa nachádzali v okolí bombardovania. Ak bombardovanie zbadajú, zvyknú sa vybrať smerom k vášmu BM-21, preto je dobré niekde po ceste porozmiestňovať aj zopár protitankových mín alebo nechať BM-21 strážiť helikoptérou či obrneným vozidlom. Na druhej strane sa to dá využiť aj tak, že dotyčnému vozidlu pustíte len jednu kaťušu (ktoré je dobré šanovať - je ich málo) na vyprovokovanie a keď sa za vami pustí, niekde po ceste už ho budú čakať míny alebo vojak/-ci s raketometmi.
TIP: Aj na zničenie pancierovaných ťažkých tankov väčšinou stačia 3 kaťuše, keď ale prikážete BM-21 strieľať, kľudne ich vypustí aj 5 či 6 a máte ich beztak málo. Preto vždy pozorne sledujte ubúdajúci údaj o počte kaťúš v BM-21 a v momente kedy boli vypálené 3 (resp. požadovaný počet) kliknite niekde mimo pravým tlačidlom a cez kontextové menu prikážte zastaviť akciu a BM-21 už ďalšie nevystrelí. Takisto na pohyblivé ciele nie je BM-21 ideálny, pretože kaťušiam určitú dobu trvá, kým tam doletia.
Delá v hre zastupuje typ 2S3, ktorý keďže páli projektily kalibru 152 mm, by mal byť najúčinnejší a najničivejší zo všetkých kanónov s ktorými sa tu stretnete. Lenže neviem prečo, strela vždy dopadne niekde inde ako jej určíte a efekt je rovnaký či dokonca menší ako pri BM-21, v ktorom na dôvažok môžete mať až 40 kaťúš, preto je jasná voľba BM-21.

d) Humvee
Špeciálnym druhom vozu je Humvee alias Humer, ktoré je hybridom medzi vozidlom transportným (a teda sa doňho v priebehu misie dá okrem ľudí naložiť aj materiál - má zelené sloty) a vozidlom bojovým, pretože sa na neho sa dá namontovať buď guľomet M60 kalibru 7,62 mm, granátomet Plamja či dokonca protitankový raketomet TOW. No ako bojové vozidlo za veľa nestojí, hoci sa ako všetky neskôr dá aj opancierovať. Primontovaná M60-ka je vlastne rovná jednému vojakovi s ručnou M60-kou, čo je slabota. Granátomet Plamja je tiež slabota (hlavne so zápalnou muníciou), no a ak si aj namontujete raketomet TOW, tak kým do opancierovaného tanku stihnete vypáliť 3 rakety, tank vám váš Humvee dávno pošle do šrotu, pretože vás odstrelí jednou ranou aj keď ste stále v pohybe. Neopancierovaný Humvee dokonca zničí jeden granát.
Jedinou akou takou výhodou v boji by pre Humvee mohla byť jeho rýchlosť, čo je ale pri spackanom pathfindingu a oneskorenom reakčnom čase pri zadaní povelu pre pohyb irelevantné.

e) Transportné vozidlá
Nebojové vozidlá so zelenými slotmi, do ktorých si môžete naložiť materiál podľa potreby a takisto 1-10 vojakov (záleží na type vozu), dokonca sa dajú v bunkri aj opancierovať. Môžete sa stretnúť s typmi Wolf, GAZ, GAZ A, Rager či jednomiestnou motorkou Bull (ja som ju nikde v hre nenašiel), ale jednoznačne odporúčam nákladiak Ural, ktorý má najviac úložných slotov a pojme až 10 vojakov.

f) Vrtuľníky
V hre sa najskôr stretnete s dvoma typmi ľahkých vrtuľníkov, a to MD-500 a OH-58. S tým prvým som sa ja v hre nestretol, ale oba sú skoro totožné. Posádka maximálne dvaja ľudia a dva bojové podvesy k tomu. Na jeden určite namontovať 14,5 mm guľomet, čo vám ušanuje more času pri likvidovaní pechoty, prípadne nepancierovaných Humvee. Na druhý podves si môžete dať niektorý raketomet pre riadené strely, lenže do toho zas môžete pred misiou dať len 1 raketu, s čím pancierovaný voz určite nezdoláte. Preto si radšej namontujte raketomet UV-7 pre 7 neriadených striel kalibru 57mm ideálny na skupinky vojakov či padlých rytierov, no a od chrbta s ním hravo zdoláte aj neobrnené alebo slabo pancierované vozy.
Zhruba pred či v priebehu 8. misie sa u obchodníka alebo priamo v misii stretnete s ťažkými vrtuľníkmi Mi-8 alebo Mi-24 Hind. Jednoznačne voľte Hind, ktorý je primárne určený na boj a nie transport, hoci aj pre tento prípad sa doň vojde až 8 vojakov. K tomu má ako jediný vrtuľník pancier a len na neho sa dá namontovať najsilnejší raketomet v hre - štvorhlavňový AT-6.

g) Stíhačky
Stíhacie lietadlá nachádzate počas misií (alebo kúpite u obchodníka, čo je ale zbytočné) a v hre ich priamo neovládate, môžete si ich maximálne privolať na vybombardovanie miesta na ktoré ste predtým umiestnili navádzacie zariadenie. Sú určené len na tento účel a preto vám kľudne stačí jedno (ostatné vymeňte, napr. za Mi-24 Hind), na ktoré si v bunkri pred misiou nezabudnite namontovať 250 alebo 500 kg pumy. Odporúčam Mig-29, ktorý má až 6 pumovníc, ale aj tak som mal v misii k dispozícii najviac 4 a použil som len 2.


2. Ručné zbrane

a) Ľahké zbrane
Do tejto kategórie patrí pištoľ Beretta a samopaly Uzi a MP5, fungujú na modré zásobníky s 9 mm nábojmi. Najslabšia je jednoznačne Beretta, MP5 je o niečo účinnejší ako Uzi. Na začiatku hry budete bojovať len s týmito typmi palných zbraní, takže na výber nemáte, ale čo najskôr ich nahraďte guľometmi, AK-74 alebo aspoň brokovnicou, pretože aj proti jednoduchším kevlarovým nepriestrelným vestám sú slabučké a majú bezkonkurenčne najmenší dostrel.

b) Brokovnica
Má svoje špeciálne červené 20 mm náboje a je oveľa účinnejšia ako ľahké zbrane. Jej nevýhodou ako aj v reále je ale veľmi krátky účinný dostrel a stalo sa mi aj to, že pri akcii si strelec s brokovnicou odstrelil aj kolegu čo stál veľmi blízko neho alebo pred ním. Na priplíženie od chrbta a následné zakropenie nepriateľa z malej vzdialenosti je super, len dávajte pozor na polohu ostatných členov komanda pri streľbe. V neskorších fázach hry je už na ťažké vesty slabá.

c) Ľahký guľomet AK-74
Veľmi účinná puška, ktorá tiež jediná funguje na svoje vlastné biele zásobníky kalibru 5,45 mm. V druhej polovici hry budete nachádzať týchto nábojov aj pušiek mraky, takže určite ňou vyzbrojte aspoň polovicu svojich vojakov.

d) Guľomety
Najsilnejšie z ručných palných zbraní, máte na výber medzi americkým M60 a ruským RPK, keďže v manuály má trošku lepšie parametre RPK, volil som ten. Zelených zásobníkov so 7,62 mm strelivom pre tieto zbrane budete tiež nachádzať na tony, takže je dobré vyzbrojiť guľometmi zopár vojakov (ideálne tých so špecializáciou na ťažké zbrane).

e) Ostreľovačka Dragunov
V rukách cvičeného ostreľovača naprosto smrtiaca zbraň s obrovským dostrelom. Má svoje vlastné šedé zásobníky s 5-timi 5,65 mm nábojmi, ktoré sú hlavne zo začiatku hry dosť vzácne, preto je dobré ju používať s rozmyslom. Už aj kvôli faktu, že aj keď ste na hony vzdialení od cieľa ktorý trafíte, ostatní okolostojaci nepriatelia či stroje sa okamžite rozbehnú priamo vaším smerom. Preto je dobré do cesty medzi cieľ a vášho ostreľovača poukladať aj zopár protitankových mín či nastaviť niekoľko dobre vyzbrojených vojakov, prípadne istených aj vrtuľníkom, tankom alebo vozidlom s ťažkým guľometom ráže 14,5 mm.
Takisto ale môžete so sniperom z miesta činu jednoducho ujsť, alebo „zvesiť“ ďalších, kým k vám dorazia.
TIP: Pri strete s nepriateľom vojaci strieľajú tou zbraňou, ktorú majú práve v ruke. Nezabudnite preto dať sniperovi do inventára ešte druhú „klasickú“ zbraň a vždy po použití Dragunova mu ju dajte do ruky, aby sa vám nestalo, že pri nejakom ďalšom boji zbytočne vystrieľa cenné náboje do ostreľovačky. Úplne najlepšou voľbou je neposielať ostreľovača do priameho boja vôbec.

f) Tiché zbrane
S vrhacím nožom som sa počas celej hry absolútne nestretol, preto sa budem venovať len kuši. Ideálna tichá zbraň na klasické šípy vhodná na tiché prepady osamotených vojakov, kedy ešte nechcete zalarmovať okolostojace jednotky. Má slušný dostrel 60 metrov a dokáže bez problémov prejsť kevlarovou vestou (s ťažkou už je to horšie).
TIP: Takisto po použití kuše ju u vojaka vymeňte za nejakú klasickú zbraň, aby v nejakom priamom boji nadarmo nevystrieľal šípy.

g) Ručný granátomet M79
S touto vecičkou sa stretnete až niekedy v 8. či 9. misii, ale veľmi banovať pre to netreba. Používa 40 mm granáty Plamja, ako aj tank M1A1 Abrams či Humvee s namontovaným granátometom. Zápalné granáty Plamja sú slabučké ako čaj, s výbušnými môžete odpáliť hlúčik vojakov, padlého rytiera, nepancierovaný Humvee, prípadne budovu či nejakú prekážku čo chcete odstrániť. Na to všetko vám ale stačia aj obyčajné granáty a preto v obmedzenom inventári vojakov netreba vláčiť ešte aj M79.

h) Ručné raketomety
Vojakom môžete do bágla pribaliť dva typy ručných raketometov: RPG-7 a SA-7. Hoci názvy sú dosť podobné, vizuálne si ich v hre určite nezmýlite. Zápory RPG-7 sú, že vystreľuje neriadené rakety (tzn. že nie je vhodný na pohyblivé ciele) a oproti SA-7 má menší dostrel. Výhodou je zas to, že rakiet PG-7 nájdete v hre pomerne dosť a oproti SA-7 sú účinnejšie (stalo sa mi, že na ten istý obrnený transportér ICV BMP som minul 2 rakety PG-7 a až 3 kusy SA-7).
S SA-7 je to potom naopak - rakety sú riadené (teda napr. na vrtuľník v pohybe jediná voľba) a majú väčší dostrel, je ich ale v hre menej a majú menšiu prieraznosť. Treba ešte spomenúť aj fakt, že tieto isté SA-7 sa nabíjajú aj do raketometov vrtuľníkov, čo vás ale trápi iba počas vyzbrojovania v bunkri, keďže vrtuľníky nimi počas misie nabíjať nemožno.
Ja som pri hre šiel na istotu a preto som trom vojakom dal do inventára nabité RPG a k tomu každému jednu náhradnú strelu, SA-7 s jednou strelou navyše som nechal ďalšiemu v inventári len ako železnú zásobu.


3. Munícia

Munícia pre ručné zbrane a jej účinky sú zhruba popísané v predošlej kapitole „2. Ručné zbrane“, viac dodávať netreba, okrem faktu, že veľa pozemných vozidiel tiež používa guľomety kalibru 7,62 mm do ktorých idú rovnaké zelené zásobníky ako do ručných guľometov M60 a RPK.

a) Munícia do ťažkého guľometu - 14,5 mm
Proti ťažkým guľometom sú pechota a nepancierované stroje bezmocné, ani k vám nestihnú prísť alebo vystreliť keď to do nich pálite. Zásobník s 250 nábojmi je pre pechotu príliš ťažký a tak sa používajú do guľometov bojových strojov. Takéto guľomety sa montujú na všetky helikoptéry (kde ich hojne využívajte) a takisto do vozidiel APC BTR, AD M163 a AD Shilka.

b) Granáty Plamja - 40 mm
Používajú sa do ručných granátometov M79 a takisto do granátometov na Humvee či tanku M1A1 Abrams. Existujú 2 typy: zápalné a výbušné. Celkovo nič moc munícia, podrobnejšie sú popísané v časti „2.g) Ručný granátomet M79“.

c) Munícia pre ICV BMP - 73 mm
Existujú 2 typy - HESH proti pechote a neobrneným cieľom a HEAT s väčšou prieraznosťou proti cieľom obrneným, ale kým s ICV BMP zdoláte nejaký tank, väčšinou vás zničí prvý. Preto radšej používajte niektorý z ťažkých tankov, ktoré majú jednak lepší pancier a jednak používajú totožné strely HESH a HEAT, lenže kalibru 125 mm!

d) Kaťuše pre BM-21 - 122 mm
Podľa manuálu by mala v hre existovať aj 122 mm dymovnica a dokonca mína odpáliteľné z BM-21, s ničím takým som sa ale ja v hre nestretol. Zato červeno-biele klasické výbušné náboje tohto kalibru tam určite sú a ako píšem v bode „1.c) Delá / Raketomety“, je to jedna z najlepších a najužitočnejších zbraní ku ktorej sa dostanete. Nezabudnite si od obchodníka v bunkri pred 8. a 9. levelom kúpiť všetky čo má, určite sa vám zídu.

e) Náboje do dela ťažkého tanku - 125 mm
Rovnaké typy ako pri 73 mm: vysoko prierazný HEAT (spoznáte ho podľa čiernej špičky) určený proti pancieru a výbušný HESH (s bielou hlavičkou), ktorý by mal byť určený skôr na plošné ničenie a pechotu, ale viackrát sa mi stalo, že HESH bol dosť neúčinný (zabilo jedného vojačika a ostatní sa proti mne rozbehli) a dokonca sa mi potom lepšie ničila pechota či budovy alebo prekážky s HEATom. To nehovorím o padlých rytieroch, ktorých jedna strela HEAT zabila, ale po HESH ešte žili. Zároveň máte HEATov v hre najviac (pred 9. levelom som ich mal na sklade v bunkri cez 80 kusov!), takže vám do tankov kľudne stačí nabíjať tie.
Špecialitkou je dosť vzácna 125 milimetrová strela APFSDS (s modrou špičkou - hľadajte u každého dobrého predajcu v bunkri), ktorá bohovsky prejde pancierom a zabije posádku, pričom vozidlo zostane skoro neporušené. Blbé je ale, že kým do nejakého stroja ktorý chcete ukoristiť so svojím pomalým tankom našijete požadovaný počet projektilov (napr. do ťažkého tanku treba tri 125-ky), určite minimálne jednu schytáte naspäť aj keď útočíte odzadu (to robte vždy keď sa dá!). Možnosťou je útočiť dvoma tankami, lenže „modrých“ 125-tiek máte v jednom leveli tak maximálne 5, takže ich miniete na 2 stroje a šmitec. Mne sa osvedčila metóda, kedy som do M1A1 Abrams, ktorý som chcel získať, najprv poslal 2 kaťuše z BM-21 a keď sa za mnou vybral, tak niekde za rohom som už mal pripravený T-55 s nabitou modrou APFSDS a treťou strelou som ho dorazil. Tie dve kaťuše z BM-21 môžete ale nahradiť napr. aj raketami z vrtuľníku, vojakmi s ručnými raketometmi alebo dokonca protitankovou mínou (pozor, tie sú silné, 2 spoľahlivo zničia tank úplne), kombinácií je veľa, posledná ale musí byť strela APFSDS. Tank mi síce ostal dosť poničený, ale zato nezničený a môj. Mohol som si z neho preložiť muníciu do svojej T-55ky a v bunkri som ho opravil a predal.
Ináč občas sa stane, že aj po klasickom útoku nepriateľský stroj nevybuchne, ale zostane bez posádky vám.

f) Náboje do pojazdného dela 2S3 - 152 mm
Ako som už spomínal pri opise techniky, z týchto striel som bol veľmi sklamaný, mali slabší účinok ako chirurgicky presné a rýchle kaťuše z BM-21. Mám na mysli štandardný výbušný typ tejto strely. V návode je opísaná aj dymovnica, mína a svetlica kalibru 152 mm, ale ani v hre ani u obchodníka som nič také nenašiel.

g) Rakety do vrtuľníka - riadené

SA-7 - okrem ručného raketometu je použiteľná aj do raketometu vrtuľníkov. Keďže existuje len 1-hlavňový raketomet (t.j. napr. na Mi-24 Hind môžete mať k dispozícii maximálne 4 rakety a počas misie sa nedá nabíjať) a je to zároveň najslabšia z riadených rakiet, určite si ju na vrtuľník nezaveste.

TOW - okrem vrtuľníkovej verzie existuje aj raketomet TOW pre Humvee. TOW je určite silnejšia ako SA-7, ale tiež existuje len v 1-hlavňovej verzii, takže s maximálne 4 raketami na ťažkom vrtuľníku zničíte 1 tank a 1 nepancierované vozidlo a ostanú vám len prázdne podvesy. Preto ani TOW moc neodporúčam montovať na vrtuľník, maximálne jeden ako doplnok (keď máte nejaké TOW rakety a neviete čo s nimi).

AT-2 - táto raketa sa dá vystreľovať aj z obrneného polotanku ICV BMP, z vrtuľníkov je použiteľná len na Mi-24 Hind, kde je vlastne jeden slot (pre maximálne 4 rakety) vyhradený len pre AT-2 a nedá sa to zmeniť. Preto si určite tie 4 kusy do svojho Hindu naložte, 4 ďalšie sloty zo 6-tich (1 slot ešte zaberá rotačný guľomet) vám stále zostanú voľné. Účinok je zhruba to isté ako SA-7.

AT-6 - novšia a účinnejšia verzia AT-2, ktorá je porovnateľná s TOW, lenže jedine na ňu existuje aj 4-hlavňový raketomet, tzn. na 1 voľný slot vrtuľníka nepripadá len jedna raketa, ale až 4! Nevýhodou je, že 4-hlavňový raketomet sa dá montovať len na Mi-24 Hind (1-hlavňová pasuje aj na MD-500 a OH-58), ale ten ako náhle sa k nemu dostanete už za iný vrtuľník rozhodne nevymeníte. Rozhodne namontovať!

h) Rakety do vrtuľníka - neriadené

Neriadená raketa 57 mm - existujú pre ňu 2 typy raketometov: UV-7 (max. 7 rakiet, montovateľný na všetky vrtuľníky) a UV-32 (max. 32 rakiet, montovateľný len na Mi-8 a Mi-24). Klasická neriadená raketa vhodná najmä na nepohyblivé, najlepšie nepancierované alebo slabo pancierované ciele, ako sú pechota či Humvee. Priamy zásah zaberá aj na padlých rytierov.

Neriadená raketa 80 mm - vhodná do raketometu UB-20 (max. 20 rakiet, montovateľný len na Mi-8 a Mi-24). Silnejšia verzia neriadených rakiet, s ktorou si môžete trúfnuť aj na stredne pancierované stroje, len nezabúdajte, že ide stále o neriadené rakety s ktorými trafiť pohyblivý cieľ je už vecou šikovnosti.

i) Pumy pre stíhačky
250 a 500 kg pumy pre vašu stíhačku, ktoré sa dajú zohnať u obchodníka v bunkri. Letecký nálet privoláte kontextovým menu pravého tlačidla po položení navádzacieho zariadenia na miesto ktoré chcete vybombardovať, takže si do misie nezabudnite pribaliť toľko navádzacích zariadení koľko ste si na stíhačku zavesili púm. Rozdiel medzi 500 a 250-kou je veľký, preto si na prvé sloty lietadla (poradie je po riadkoch zľava doprava, ako pri písaní - prvá puma pôjde hore vľavo, druhá hore vpravo, atď.) zaveste najprv 500-vky a 250 kilové si nechajte posledné ako železnú zásobu.
Nevýhoda pri umiestňovaní navádzacieho zariadenia je rovnaká ako pri umiestňovaní časovanej nálože, musíte sa nenápadne priplížiť k miestu ktoré chcete zničiť. Ale na rozdiel od nálože, toto nemusí klásť len pyrotechnik a aj oblasť zásahu je oveľa väčšia.
Letecký nálet je vhodný úplne na všetko (najlepšie čo najviac nepriateľských jednotiek na malom priestore), ale napríklad ťažký tank po ňom prežil.


4. Výbušniny / Delobuchy

a) Ručný granát
Skvelý pomocník do každej situácie, či už ide o likvidáciu jedného či skupinky vojakov, nepancierovaného Humvee, padlého rytiera či nejakej prekážky. A ak nemáte inú možnosť (tzn. došli vám protitankové míny aj všetky možné rakety), stačí sa so skupinkou vojakov nepozorovane odzadu priblížiť k vozidlu a 4-6 naraz hodených granátov odrovná aj ICV BMP či Shilku. Na ťažké tanky to ale neskúšajte.
TIP: Určite dajte v bunkri pred misiou každému vojakovi jeden granát do inventára (je tam na to špeciálny slot), v 8. a 9. misii keď pôjdete variantou „proti CND“ a tým pádom proti veľkému počtu padlých rytierov, ešte si ich pribaľte niekoľko naviac.

b) Molotov koktejl
Zápalný granát Plamja aj Molotov koktejl sú v reále určite dosť nebezpečné a účinné zbrane, v hre Soldiers of Anarchy tomu ale tak nie je. Plamju spomínam preto, lebo majú s Molotovom veľmi podobný účinok, aj keď sa inak používajú. Vytvoria po dopade na cieľ malý ohníček, ktorý chvíľku horí a poškodzuje ho. Pri stroji je úplne nanič, lebo ten to zatiaľ do vás šije a Molotov ho skoro vôbec nepoškodí, sranda ale je, že to isté robí aj horiaci vojak, vôbec mu nevadí že horí. Preto sa Molotov koktejl hodí maximálne na zlikvidovanie nejakej prekážky či steny, inak sa radšej vyzbrojte oveľa účinnejšími klasickými granátmi.

c) Omračujúci granát
To isté čo Molotov. Načo by ste nepriateľa omračovali a následne ho aj tak musíte doraziť, keď to môžete hneď vybaviť granátom?

d) Dymovnica (ručná)
Ďalšia zbytočnosť, v hre ju absolútne nepotrebujete. Po hodení vytvorí maličký obláčik dymu a nespozoroval som žiadny efekt na nepriateľovi. Ak by ste po nej predsa len túžili, poprípade prišli na nejaké reálne využitie, vždy si môžete dymovnicami vyzbrojiť hociktorý ťažký tank či niektoré obrnené vozidlá a malo by to byť možné aj pri dele 2S3 a raketomete BM-21. Vojakom ale do granátového slotu dajte granáty.

e) Protitanková mína
Zato túto vecičku budete v hre používať veľmi radi a vždy keď to bude možné. Pozor, klásť aj zbierať ich môže iba trénovaný pyrotechnik, inak máte o jedného vojaka menej. Bohovsky účinná zbraň proti všetkej pozemnej technike, aj na obrnený tank zaberú maximálne 2 míny. Stačí si len vysledovať, prípadne odhadnúť po akej ceste dané vozidlo chodí/pôjde a pekne mu (ideálne v dvoch radoch za sebou a do najužšieho priechodu aký na ceste je) poklásť do cesty tieto zlatíčka. Do misie si ich berte minimálne 6, optimum je 9.

f) Časovaná nálož
Ďalšia účinná výbušnina, ktorá tiež patrí do rúk len pyrotechnikovi. Stačí, aby sa mimo zorného uhla nepriateľa k nemu priplazil a nastavil čas odpočítavania výbuchu. Následný obrovský výbuch dokáže zničiť aj slabo pancierované vozidlá či vrtuľníky. Určite aspoň jednu pyrotechnikovi pribaľte, nikdy neviete kedy sa zíde.


5. Doplnky

a) Nepriestrelná vesta
Zo začiatku budete nachádzať klasické kevlarové vesty (hnedé), ktoré vás ochránia pred ľahkými zbraňami, hneď ako to ale bude možné, vymeňte ich za ťažké (čierne), ktorá zadržia aj paľbu z ťažších kalibrov.
Vestami v bunkri vyzbrojte pokiaľ možno všetkých vojakov (majú na to špeciálny slot len pre vesty), pri nedostatku minimálne aspoň tých ktorých pošlete do priamych bojov. Naopak pri prebytku tie najdostrieľanejšie predajte, v ďalšej misii ich zas určite niekoľko nájdete.

b) Ďalekohľad
Opäť to isté čo pri vestách - do špeciálneho slotu ho pridajte všetkým, ak však toľko nemáte, tak aspoň bojovníkom, prieskumníkom a ostreľovačom aby skôr zbadali nepriateľa. Pozor, v noci vám je ďalekohľad nanič.

c) Noktovízor
Opak ďalekohľadu - využijete ho len v noci (sorry, už si nepamätám, ktoré misie boli nočné, myslím že 5. a 6.). Inak platí to čo pri ďalekohľade. Nezabudnite ho v nočných misiách dať hlavne ostreľovačovi.

d) Lekárnička
Ak to schytal vojak bez vesty, tak to schytal do živého. V tom prípade ho treba ošetriť a na to práve slúži lekárnička. Určite zverte ošetrovanie (vyvoláva sa cez kontextové menu pravého tlačidla) špecializovanému zdravotníkovi, vylieči efektívnejšie ako nešpecialista. Keď už budete mať dosť nepriestrelných viest, lekárničky nebudú potrebné - kľudne ich popredávajte.

e) Droga Úlet
Že držať vlastných vojakov na narkotikách sa nevypláca vám potvrdí nejeden veterán z Vietnamu a Oliver Stone osobne vám na to hodí štempel (alebo bobek :-)
Túto blbosť som v hre fakt neskúšal, musíte sami.

f) Vábnička na vibračné míny
Túto vecičku položíte na zem a rýchlo utekáte, pretože všetky vibračné míny v okolí sa začnú približovať, až kým tá najbližšia nevybuchne. Aby jej použitie nebolo kontraproduktívne, vždy ju položte tak, aby míny išli smerom od miesta ktoré chcete uvoľniť a nie sa ešte viac k nemu priblížili. Dajte pri tom ale pozor, aby vás nedostali.
S vibračnými mínami sa stretnete len v 7. misii (tam sa ale dajú hneď vypnúť, viď časť „A. Pár tipov na úvod“) a v 8. a 9. misii vo variante „proti CND“. Do 8. misie si ale kvôli vývoju príbehu nemôžete vziať nič, preto jedine do 9. misie si zoberte aspoň 3 vábničky, určite sa vám zídu.



C. Boj

1. Vojaci

a) Vždy si do misie berte čo najviac vojakov (max. 10). V priamom boji ich všetkých nevyužijete, ale môžu obsluhovať bojové stroje a keď nič iné, aspoň nosiť nájdený materiál.

b) Pri paľbe z ručných zbraní vojaci lepšie mieria v pokroku a najlepšie v ľahu, zároveň ich aj nepriateľ horšie trafí, nezabúdajte preto na kontextové menu pravého tlačidla.

c) Tam takisto nájdete aj ovládanie AI vašich vojakov. Pasívne je vám úplne nanič, defenzívne (vojak strieľa až keď ho napadnú) máte zapnuté počas celej hry, ale na zahodenie nie je ani agresívne AI. Napríklad si niekde za roh nastavíte 4 vojakov v ľahu s guľometmi a nastavíte im agresívne AI. Teraz už len čakáte kedy sa z rohu vystrčí nepriateľ a vaši vojaci ho sami zakropia olovom bez vášho zásahu. Nezabudnite im ale po takejto (väčšinou úspešnej) akcii zmeniť zas AI na defenzívne, aby potom nestrieľali po všetkom čo zbadajú. Horšie je, že chybou hry agresívne AI dosť často nefunguje na vašich bojových strojoch :-(

d) Zbrane rozdeľujte vojakom podľa ich špecializácie - ľahké dajte odborníkovi na ľahké zbrane, sniperku ostreľovačovi, guľomety a raketomety odborníkovi na ťažké zbrane - každý je s tou svojou oveľa efektívnejší.
Pozor ale, aby ste nepoužívali zbrane do ktorých nemáte alebo veľmi skoro nebudete mať dostatok streliva.

e) Vždy pred akciou si skontrolujte stavy zásobníkov vašich vojakov. Ak počas streľby musia nabíjať, strácajú drahocenné sekundy. Pri guľometoch RPK, M60 a AK-74 je optimálne nabiť ak majú v zásobníku menej ako 10 nábojov, pri ľahkých zbraniach a brokovnici menej ako 5. Záleží to ale aj na počte vojakov ktorých do akcie pošlete, je rozdiel keď pošlete troch a keď šiestich - čím viac, tým menej každý vystrieľa.
Keďže ale vždy po prebití prídete o zvyšné náboje, pozor aby ste neprebíjali sniperku!!!

f) Vždy po dokončení misie (levelu) môžete vojakov čo sa vyznamenali v boji naučiť špeciálnym schopnostiam. Srandovné je ale, že to hra vyberá náhodne, pretože dosť často mi odmenilo aj takých, ktorých som počas celej misie nepoužil ani v jedinej akcii. Každý vojak môže získať maximálne 2 špeciálne schopnosti a môžu to byť tieto:

Zdravotník - lieči účinnejšie ako neškolený vojak, ale veľmi skoro sa to stane úplne zbytočnou vecou, pretože v hre nachádzate veľa nepriestrelných viest (hlavne po mŕtvych nepriateľoch), takže ak ste len trocha šikovný hráč, žiadne liečenie nebude treba, no a zároveň už od začiatku jedného zdravotníka máte. Toto určite nikomu nedávajte.

Odborník na ľahké zbrane - ďalšia zbytočnosť. Pre už spomínané kvantá viest na nepriateľoch vám je táto vlastnosť viete na čo (to nehovorím o nepriateľskej ťažkej technike). A ešte k tomu aj tohto už od začiatku hry jedného máte.

Odborník na ťažké zbrane - tak to už je iné kafe. Takýto špecialista lepšie a účinnejšie zaobchádza so všetkými druhmi ručných guľometov a takisto raketometov, teda proti vestám aj technike ideálny vojak.

Sniper (ostreľovač) - tiež veľmi potrebný člen tímu, ktorý vie zaobchádzať s ostreľovačkou Dragunov. Určite hneď po prvej misii si jedného vojaka vycvičte na toto. Keď dáte Dragunova netrénovanému, môže sa stať, že minie na jedného nepriateľa až 2 náboje kým ho zabije. Vycvičený sniper ale skolí každého na jednu ranu, aj v pohybe.

Pyrotechnik - od začiatku hry jedného máte, ale táto špecializácia je na nezaplatenie, pretože jediný dokáže klásť a zbierať protitankové míny a nastavovať časované výbušniny.

Atlét - ďalšia užitočná vlastnosť. Takto vytrénovaný vojak oveľa rýchlejšie uteká, čo vám pomôže pri útekoch po akcii, rýchlejšom preskúmavaní terénu alebo proste len urýchli presuny vojakov. Doporučujem ako druhú špeciálnu vlastnosť pre každého vojaka, určite ju ale dajte ako druhú špecializáciu pyrotechnikovi (občas musí šikovne zvládnuť dosť narýchlo položiť míny alebo dynamit) a aj ostreľovačovi aby sa rýchlo vedel presunúť na kopce či vyvýšeniny a späť.

Mne sa osvedčilo takéto zadelenie špeciálnych vlastností: keď som už mal viac vojakov ako počiatočných 4, zdravotníčke a špecialistovi na ľahké zbrane (čo mali od začiatku) som dal pri postupe ako druhú vlastnosť atléta a do konca hry obsluhovali nejakú techniku, priamo nebojovali. Vždy po akcii som ich potom poslal vyzbierať materiál.
Takisto pyrotechnikovi (od začiatku) som dal ako druhú vlastnosť atléta a čo najskôr som si z jedného nešpecialistu vycvičil snipera (a neskôr mu dal tiež atléta).
Z ďalších štyroch novopríchodzích som si postupne spravil odborníkov na ťažké zbrane a spravil si z nich tzv. „trestné komando“, ktoré som vysielal na väčšinu priamych bojov či akcií (o tom ešte neskôr v časti „3. Taktika boja“). Ak neskôr postúpili zas, dal som im atléta aby to išlo rýchlejšie.


2. Technika

Zo začiatku samozrejme moc na výber nemáte, budete sa musieť uspokojiť s tým čo je. Najprv budete mať jeden Humvee s namontovaným guľometom M60. Postupne sa dostanete k obrnenému vozidlu APC BTR a tanku T-55 atď.
U obchodníka v bunkri sa dá technika nakúpiť tiež, lenže je to tak hlúpo spravené, že ten vám väčšinou ponúka to isté, čo už ste získali v misii predtým, takže skoro odpadá nutnosť si u neho nejaké stroje kupovať. Asi jedinú kúpu techniky ktorú silno odporúčam je kúpiť si bojový vrtuľník Mi-24 Hind pred 8. misiou, ak hráte variantu „proti NOAH“ (vo variante „proti CND“ tento vrtuľník získate priamo v 8. misii). Dajte mu za neho všetky stroje čo nepoužívate a keď bude mále, prihoďte aj zo zbraní, ale Hind je spolu s BM-21 najlepší bojový stroj v hre a je dobré ho mať.

Keď už si budete zo strojov môcť vyberať, viac ako 5 ich do misie neodporúčam brať, myslite aj na to, že bojovú techniku musia obsluhovať minimálne 2 vojaci, tanky ideálne 3.
Je dobré si vziať jedno čisto transportné vozidlo, aby ste mali pred ukončením misie do čoho nabrať nazhromaždený materiál. Bez debaty Ural, ktorý je najpriestornejší.
Ďalej určite brávať vrtuľník, hneď ako jeden získate alebo kúpite. Keď si len na ľahký vrtuľník zavesíte na jeden podves ťažký guľomet s 250 nábojmi a na druhý raketomet UV-7 so 7 neriadenými raketami (radšej ako raketomet pre 1 riadenú, s tým toho moc nenabojujete), stáva sa z neho proti pechote a Humvee výborná zbraň. No a od 8. misie určite vymeniť za Mi-24 Hind. 1 napevno daný slot pre rotačný guľomet s 250 nábojmi a 1 slot pre 4 rakety AT-2 a k tomu 4 voľné sloty. Na jeden si určite zaveste raketomet UB-20 pre 20 neriadených 80 cm rakiet. Tie spolu s rotačným guľometom vybavia veľkú časť pechoty a Humvee v leveli, prípadne aj nejaké stredne obrnené vozidlá a padlých rytierov. Na ďalší slot určite kúpiť 4-hlavňový raketomet AT-6 a na ďalšie 2 buď 2x jednohlavňový AT-6 alebo 1x AT-6 + 1x TOW, podľa toho čo máte k dispozícii. Spolu so štyrmi AT-2 to máte 10 navádzaných rakiet, čo je minimálne na 3 ťažké tanky.
Humvee hneď zo začiatku jeden máte, ale čo najskôr to bude možné ho vymeňte za niečo iné.
Obrnený transportér s ťažkým guľometom - najskôr sa dostanete k APC BTR, ale hneď ako sa bude dať ho vymeňte za AD M163, ktorý oveľa rýchlejšie páli a má veľký dostrel, pechota sa k vám ani nedostane.
Minimálne jeden ťažký tank je nutnosťou, kľudne ale používajte 2 a určitú krátku časť hry som dokonca používal 3. Proti trom naraz vypáleným 125 mm strelám je všetko v hre bezmocné. Stačí ich vyzbrojiť klasickými HEAT strelami (s čiernou špičkou) a určite si zoberte aj vysokoprierazné APFSDS strely (s modrou špičkou) na ukoristenie nejakého toho stroja.
No a od 7. misie až do konca určite raketomet BM-21.

Ku koncu hry bola moja ultimátna zostava: Ural, AD M163, T-55, BM-21 a Mi-24. Plus stíhačka vyzbrojená pumami, ktorú ale priamo neovládate.


3. Taktika boja

Taktiku boja si musíte nájsť tú vám najvyhovujúcejšiu sami. Možno vám viac bude vyhovovať všetko ničiť technikou a možno uprednostníte partizánske akcie s vojakmi, snažte sa kombinovať oboje. Čo to o bojových fintách som vlastne načrtol aj v celom predošlom texte, ešte doplním pár tipov:

a) Nikdy sa nehrňte do frontového útoku, ale snažte sa nájsť najslabšie miesto od ktorého môžete zaútočiť. Pri útoku sa snažte zalarmovať čo najmenej nepriateľských jednotiek a likvidovať ich postupne. Pokiaľ možno, vždy útočte odzadu.

b) Je dobré si z niekoľkých vojakov vytvoriť trestné komando, ktoré vysielajte na priame boje bez techniky. Výhodou vojakov pred technikou je, že sa môžu nepozorovane dostať pomerne blízko k cieľu a takisto nepozorovane aj potom zmiznúť. Mne sa osvedčila skupina 4 odborníkov na ťažké zbrane s guľometmi (neskôr som im cepoval špecializáciu atlét aby to išlo rýchlejšie). V ľahu s nastavenými guľometmi proti nim nepriateľská pechota v malom množstve nemala šancu. Trom z nich som ešte pribalil RPG-7 proti obrnenej technike, štvrtému som pribalil 6 granátov na skupinky pechoty, Humvee a padlým rytierom, neskôr ešte navádzacie zariadenia pre nálety. S týmito chlapíkmi som vybavil drvivú väčšinu priamych bojov.
A ešte samozrejme s pyrotechnikom a ostreľovačom, ktorí vždy boli niekde nablízku trestnému komandu.
Ostatných som nechal obsluhovať techniku.

c) Navádzané rakety vrtuľníka používajte len v prípadoch keď už nič iné nezaberá, napr. keď pri sebe stoja tri obrnené vozidlá, naleťte tam a to najťažšie zničte. Útočte odzadu a systémom zaútočiť-zmiznúť-obletieť-zaútočiť, nestojte na mieste, lebo vás zostrelia.
Naopak na pechotu používajte guľomet a neriadené rakety vrtuľníka hojne, je to najistejšie a najrýchlejšie.

d) Ak už ste minuli všetok arzenál proti pechote vo vrtuľníku (alebo ho šetríte na horšie časy) a na trestné komando je pred vami príliš veľa vojakov, pošlite na nich pozemný ťažký guľomet vo forme APC BTR, AD M163 alebo AD Shilka (najviac odporúčam ten druhý). Niekde šikovne umiestnite ostreľovača a streľte jedného vojaka (najlepšie toho s raketometom), ostatní sa za ostreľovačom rozbehnú a v ceste už na nich bude čakať vaše vozidlo. Budú vám nabiehať pred hlaveň ako na strelnici.

e) Proti ťažkej technike je teda dobrý bojový vrtuľník, lenže v ňom máte dosť málo rakiet. Výborné sú kaťuše z BM-21, tie ale zas nie sú moc dobré na pohyblivé ciele a tiež nimi netreba plytvať. Takisto tank potrebuje na zničenie druhého tanku vystreliť 3x a zatiaľ aj vy minimálne jednu ranu schytáte (potom je už lepšie mať aspoň 2 tanky). Tanky celkovo sú so svojou pomalosťou vhodnejšie skôr na ľahšie pancierovanú techniku, ktorá pri útoku nestihne opätovať paľbu.
Najlepším spôsobom na ničenie techniky je skupinka vojakov (ideálne 3) s ručným raketometom a netreba zabúdať ani na šikovne nastavené protitankové míny!
Poprípade všetky tieto spôsoby skombinovať, napr. jedna kaťuša z BM-21 na vyprovokovanie, vozidlo sa pohne a niekde v ceste už bude mať naukladaný rad mín a treťou ranou z tanku ho dorazíte, atď.
A tŕň z päty vám občas vytrhne aj niekoľko naraz hodených granátov, proti ťažkým tankom sú ale neúčinné.

f) Pred akciou s bojovým strojom ktorý má viacero druhov zbraní (hlavne vrtuľník) si nezabudnite deaktivovať zbrane, ktoré použiť nechcete. Pri jednotlivých zbraniach (slotoch) daného stroja vidíte naľavo zelenú guľôčku (zbraň je aktívna). Na deaktivovanie jednoducho na túto guľôčku kliknite a zmení sa na červenú. Napríklad ak idete s vrtuľníkom na pechotu, stačí vám guľomet. Ak ale nemáte deaktivované ostatné zbrane, vrtuľník po príkaze na útok kľudne na jedného vojaka vystrelí z každej rakety, čo je absolútne zbytočné.

g) Ako zničiť 2 Hindy v 9. misii?
Vo variante „proti CND“ je to oveľa ťažšie, pretože ste tlačení časom a nedá sa k nim dostať bojovými vozidlami, keďže celé okolie je posiate vojakmi, obrnenými vozidlami a hlavne vibračnými mínami. Pomerne ľahko sa to dá spraviť tak, že na jeden prikážete strieľať z BM-21 a druhý kým vzlietne zasypete zo svojho Hindu raketami a je po probléme. Podarilo sa mi to ale spraviť aj tak, že som tam naokolo cez les poslal pyrotechnika a k jednému z Hindov uložil časovanú výbušninu a utiekol. Tesne pred výbuchom som druhý odrovnal s BM-21, takže vybuchli skoro súčasne a nestihli vzlietnuť. Táto varianta je ale oveľa ťažšia (hlavne plazenie sa s pyrotechnikom k Hindu frustráciou pripomínalo Commandos).
Varianta „proti NOAH“ je oveľa ľahšia, pretože tam nie sú žiadne vibračné míny, čiže tam môžete okrem kaťúš z BM-21 a svojho Hindu poslať aj tanky či vojakov s raketometmi.




Diskusia Príspevkov: 2 Hodnotenie
150 hlasov

100
60
20

80
40
0
57
Zobraziť všetky Pridať príspevok



| Návody | Autori |




© 99-2022 ABCgames.sk 
Facebook
 ABCgames.SK | CZ | E-shop hry |